Direktlänk till inlägg 5 juni 2015

Positiv hundträning

Av Evelina - 5 juni 2015 06:20

Klickerträning och Shaping

Förstärkning av rätt beteende

Det finns egentligen inga gränser för vad du kan lära din hund med hjälp av en klicker. Det första du måste göra är att lära hunden att ?klick? betyder att det kommer en belöning. Ett klick kommer för hunden sedan betyda att just i det ögonblicket som du klickar gör den rätt och belöningen är på väg. Det är inte alls lika effektivt att använda rösten då vi på rösten kan ha olika tonlägen medan ett klick alltid låter likadant.

Rätt timing A och O

Det hela handlar om timing och att med klicket förstärka precis rätt ögonblick. Om du blir en duktig tränare så kommer din hund tycka att träningen är rolig och resultaten kommer då väldigt fort. Klickerträningen går att använda lika bra för lydnadsmoment som för att få bort oönskade beteenden, det är din fantasi som sätter gränserna.

Träning enbart i positiv anda

Med klickerträning arbetar du enbart i positiv anda. Det handlar om att förstärka ett korrekt beteende, inte att korrigera ett felaktigt beteende. En hund som klickertränas arbetar för att få belöningen, en hund som tränas med traditionella metoder arbetar ofta för att undvika obehaget av en korrigering.

Shaping är en träningsmetod som baseras på belöningar och hundens egna initiativ. Det ger en hundvänlig, snabb och effektiv inlärning. 

Båda metoderna låter i mina ögon som roliga alternativ och träning baserat på glädje. Detta är något jag helt klart väver in mer och mer på mina hundar och med vägledning vill utvecklas i.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 7 maj 2017 12:51

Så var det dags att flytta bloggandet! Det är med delade känslor men med fokus på framtiden kommer den nya fylla fler av mina krav och önskemål. För er som vill följa oss vidare får ni efterfråga adressen via pm :) Idag tar vi bamsekliv vidare...

Av Evelina - 3 maj 2017 19:26


Fick ett par timmar med min pojk idag, skönt att komma iväg och bara vara vi. Först en lång promenad där han sökte fin kontakt och vi lajjade en massa. Paus för att springa lite ärenden och därefter en vända på klubben för ayy bygga vidare. Helt...

Av Evelina - 30 april 2017 16:43


Efter regn kommer solsken

Av Evelina - 30 april 2017 10:03


Fick upp förfrågan igår på fb om jag ville vara med om en utlottning på språngavgift på en Hästak hingst. En ny häst för mina ögon men helt klart ngt att vila ögonen på lite extra. Hade ju varit magiskt att någon gång i framtiden betäcka Skil...

Ovido - Quiz & Flashcards