Alla inlägg under februari 2017

Av Evelina - 28 februari 2017 15:56

Försökte mig på att träna fasthållande på apporteringen lugnt och stilla inomhus under gårdagen. Tog fram smaskig belöning för att kunna belöna stort när hon fattade vinken men icke. Damen låste sig helt på godsakerna och kunde inte alls fokusera på uppgiften. Jag blev både upprörd och frustrerad. Avbröt mitt i kaoset innan det skulle bli än värre än vad det redan var.

Vaknade på en bättre sida idag och tanken slog mig i väntan på mannen efter lunch att träna på bubblan.

Tog ut fröken på parkeringen och jobbade stenhårt på att hitta bubblan. Riktigt fint arbete och fokus från damen. Gick in i butikerna och kikade på lite saker och inhandlade en träningsväska till fröken. Tanken slog mig att träna mera på apporten, sagt och gjort.

Ingången fungerar hyfsat men sättandet fungerade sämre men farthållande blev bättre. Ska försöka nöta vidare på detta och hoppas att vi får ihop en bättre helhet i momentet en sist och att vi kan samla poäng på andra saker som vi annars är bättre på. Känns spännande men lite nervöst inför helgens tävling.

Skönt med lite träningsvärk från gårdagens pass. Imorgon är det dags igen och kvar på hundfronten idag blir lite fjärr innan jobbet. Hade hoppats på en promenad med djuren och min kärlek men tiden räcker dessvärre inte till.

Av Evelina - 27 februari 2017 10:22

När träningen flöt på bra och jag fick synliga resultat och kroppen fungerade fint innan jul höll jag mig till mitt stronglift schema 3 gånger i veckan.

Efter min behandling påbörjades hos micke har det fått en helt ny vändning men dessvärre tappat sin kontinuitet i träningen.

Då min problematik rent kroppsligt hängt över mig i många år men varierat i grad och styrka har denna träningsmetod varit den som fungerar bäst. Micke gav mig en ny infallsvinkel och även förklaring varför min träningsform fungerat så bra.

Dessvärre tills kroppen är återställd får detta program vila och det nya tagit form.

Mitt nya träningsprogram är baserat på rörelser i full rörelse. Det innebär inga isolerade statiska övningar. Dessutom får inte träningspasset vara längre än 20min. Detta för att inte överbelasta systemet och öka min smärttröskel. 2-3 pass i veckan, inte mer.

Man kan tycka att det borde vara väldigt enkelt att göra dessa korta pass som dessutom är sällan och "lätta". Men det hade varit väldigt svårt att få till kontinuiteten för att det blir för "simpelt".

Har sen förra veckan en förkylning som hängt men tänker mig nya tag i veckan. Måste börja på riktigt innan kroppen rasar på riktigt.

Bra frukost med färsk frukt och nu väntar en runda med vovvarna innan det är dags för dagens pass.

Nästa inlägg ska förhoppningvis handla om debuten med Yanti då vi snart ska göra vår andra start!

Av Evelina - 27 februari 2017 10:10

En behandlingsform som jag funderat mycket kring men inte riktigt vetat vart jag skulle hitta information eller börja leta.

En god vän till mig som delar mycket av min historia och en trasig kropp och även sinne tipsade mig om en man här i sthlm som jobbade med denna behandlingsmetod. Men vi börjar på steg ett.

Kinesiologi (key-ness i o logi) för att försöka få er att förstå hur det uttalas. Det har ingenting med Kina att göra. Behandlingsmetoden baseras på energier, muskelmekanik enda ner på nervnivå. Hur fungerar kroppen i rörelse?

Att behandla symtomen på problemen som många andra gör menar en kinesiolog är kortsiktigt utan dem letar efter roten. Roten till problemet för att långsiktigt återställa balansen.

Två behandlingar har jag mer energi i kroppen, mindre smärtor och ett öppnare sinne. Behandlingsmetoden i sig är ganska brutal hård och intensiv. Inget mjuk avslappnande eller rofylld stund utan motsvarigheten. Men effektivt och extremt frigörande när behandlingen är klar.

Hade min tredje behandling inbokad i fredags men fick avboka då förkylningen kom och knackade på dörren. Ser ljuset i tunneln med denna behandling om än det har varit smärtsamt och min träning fått en helomvändning. Bäst av allt är att micke har 20år inom branchen som PT och även hjälper mig med övningar och guide i hur min träning ska se ut. Mer om de i nästa inlägg !

Av Evelina - 15 februari 2017 12:46

Minns knappt när jag bloggade sist, känns som en evighet sedan! Vilket det säkerligen var, livet har som kommit emellan. Men blev påminnd om att det faktiskt finns bra människor i andra delar av landet som gärna tar del av vad som händer i min vardag.


Kommer ihåg att jag lovade uppdatera kring Yantis MT vid något svagt ögonblick. Så mycket har hänt sedan dess men det kommer nog en uppdatering kring det när jag har alla papper på plats. Kan kort säga att hon åtminstone presterande bäst i sin kull och passerade en bit ovanför 400p. Hennes högintensiva sätt att vara är inte alltid en fördel om än hon är hysterist roande och mitt största lyckopiller i livet.


Mycket har hänt sedan dess, mycket har förändrats och mycket håller på att hända. Mer om det om jag lyckas komma igång med bloggandet igen.


Några highlights sen årskiftet good and bad.

  • Kroppen rasade, tillbaka på -1
  • Hittat en fungerande behandling som förhoppningsvis ska ge långvarande verkan - kinesiologi
  • Nytt träningschema
  • Debuterat på lydnadsplanen med boxerfröken
  • Planerad flytt
  • Två resor inplanerade under våren

Med min trasiga kropp får man ta alla stunder man ges där den sammarbetar och energin räcker till, har lyckats jobba min första månad på heltid utan att krascha om än systemet varit bitvis på minus i energi lyckades jag. WIN!


Har även lyckats bli bättre på sätta gränser, backa och faktiskt prioritera min hälsa, vilket ibland resulterat i att jag faktiskt inte sätter andra först, vilket tar på. Något jag fått lära mig av min sjukdom är att prioritera sig själv kostar. Det kostar i energi och kan ta mig dagar att återhämta mig ifrån. Resan tillbaka till en frisk kropp och knopp är varken lätt eller speciellt kort.


För vissa av er som läser det sista stycket får ni garanterat många frågetecken, mitt mående och min hälsa är något jag valt att inte publicera speciellt mycket om i sociala medier. Dels för min egen skull men även för att jag vet att jag har endel i min omgivning som inte vill mig väl. Som vill se mig misslyckas, som vill se oss misslyckas. Så av den orskaen har jag valt att hålla mycket privat.


Men för er som faktiskt bryr er på riktigt, att berätta och förklara vad som exakt försegår i mitt liv tar energi. Det kan lämna mig utslagen i ett par dagar framöver, så det är varsamt jag öppnar pandorasbox och berättar.


För att inte lämna inlägget allt för grått och trist delar jag gärna med mig av att jag är positiv inför vad 2017 ska bjuda på för äventyr och jag kommer inom en kort period dela med mig av reflektioner gällande kinesologibesöken och lydnadstävlingen!


Puss!!

Sprid kärlek, det finns tillräckligt av hat och missunsamhet i världen redan. Att önska varandra framgång och lycka gör att hjärtat växer, oavsett orsak. <3

Ovido - Quiz & Flashcards