Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

Omriktat fokus

Av Evelina - 24 februari 2015 19:28

   Nu kommer två inlägg i hundens tecken!


Fröken randig har under den senaste tiden endast haft fokus på kontakt och momenten för att klara av behörighetsprovet till våren. Vi har även börjat med free shaping och lite tricks för att kunna bredda våra tävlingsgrenar under 2015. Hon har svarat väldigt positivt och är en lycka att träna då hon är extremt sammarbetsvillig, lättlärd men tyvärr ibland lite för snabb för sitt eget bästa vilket gör det svårt för matte att hänga med. 


Träningsfokuset den senaste tiden har dock, varit prioriterad på schäferpojken då vi har ett slutdatum som vi måste vara uppkörda och klara till för att jag skall kunna behålla min tjänst i arbete. Så för er som följer bloggen för att läsa om världens mest fantastiska boxertjej kommer det kanske bli lite mycket "schäfer" på schemat ett tag till. Hon är inte bortglömd och får givetvis hänga med på allt vi gör, träna det som skall tränas och får absolut det hon behöver under tiden.


Som naiv och nybörjare inom hundsporten har herr Schäferpojke verkligen satt mitt tålamod, min tillit till kunskap, läraktighet och hopp på prov ett flertal gånger under det år som har passerat. För att göra en lång historia kort: Det som var en självklarhet med fröken bus sen första stegen utanför valplådan har helt enkelt glömts bort. Att kastas in i tjänstenhundsbiten vind för våg har varit frustrerande, svårt och väldigt, väldigt lärorikt på vägen.


Att förändra ett träningssätt som fungerat så bra på en positiv, lättarbetad, motiverad fröken som aldrig råkat ut för något ont - till att ta över en omplaceringshund har varit... Prövande. En schäferpojke som flyttat massor, kanske inte fått den bästa starten i livet som dessutom fått en rookie i kopplet har varit en lång resa. En resa som bara för några dagar sedan har fått en betydande vändning, kanske vår räddning och mig att våga andas ut. En lärdom, ett uppvaknande och en nytändning. Kanske i sista stund men jag vet att det kommer förändra hela mitt förhållningssätt till hundträning och hundhållning oavsett vart jag landar.


I nästa inlägg kommer jag publicera 3 delar ur hundträningen som beskriver vad som fått mig att verkligen veta att jag hittat en väg, för oss!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 7 maj 2017 12:51

Så var det dags att flytta bloggandet! Det är med delade känslor men med fokus på framtiden kommer den nya fylla fler av mina krav och önskemål. För er som vill följa oss vidare får ni efterfråga adressen via pm :) Idag tar vi bamsekliv vidare...

Av Evelina - 3 maj 2017 19:26


Fick ett par timmar med min pojk idag, skönt att komma iväg och bara vara vi. Först en lång promenad där han sökte fin kontakt och vi lajjade en massa. Paus för att springa lite ärenden och därefter en vända på klubben för ayy bygga vidare. Helt...

Av Evelina - 30 april 2017 16:43


Efter regn kommer solsken

Av Evelina - 30 april 2017 10:03


Fick upp förfrågan igår på fb om jag ville vara med om en utlottning på språngavgift på en Hästak hingst. En ny häst för mina ögon men helt klart ngt att vila ögonen på lite extra. Hade ju varit magiskt att någon gång i framtiden betäcka Skil...

Ovido - Quiz & Flashcards