Alla inlägg den 8 februari 2016

Av Evelina - 8 februari 2016 23:01

Kanske inte så illa som rubriken lyder, men åh vad mycket lättare det är med passning på gymmet. Främst nu såhär i början när jag är rätt rookie och inte kan lasta av så mycket när jag ska träna själv. Har inte riktigt lärt känna vart min gräns går och vart jag egentligen har min "egen" nivå som jag klarar av helt utan hjälp.


Det kanske inte gjorde saken bättre att jag hade "B" passet på schemat. Det passet jag har minst kärlek gentemot då OH press är min absolut sämsta övning, är så fruktansvärt svag i mina skuldror och axlar och här blir det väldigt tydligt. Har gjort fina framsteg på alla andra övningar men den här går väldigt segt, även om jag sakta men säkert blir starkare.


Eftersom jag inte fick med mig mannen till gymmet och det var nästan mitt i natten, har precis landat hemma - så ville jag vara lite effektiv. Körde ingen cardio uppvärmning utan värmde upp med övningarna fast med tomma vikter eller bara stången.


Squatsen börjar kännas så mycket bättre efter teknikförändringen, så mycket starkare, stadigare och säkrare.


OH pressen fick se lite annorlunda ut idag eftersom jag tränade utan passning, får öka tempot upp där jag är svagast och sen jobbar jag långsamt ner. Lyckades inte med alla set, fick ett nedslag på 4de settet där jag fick gå ner en repetition och lång vila till sista settet som jag lyckades genomföra. Kändes riktigt surt, blev riktigt irriterad men samtidigt får jag väl skylla mig själv när jag inte tar mig tid med vilan mellan setten. Hade jag lagt på en 3min vila istället för 90sek mellan tredje och fjärde settet och kommit ihåg att andas hade det nog gått vägen.


Avslutade passet med en rätt bra känsla i marklyften, tyckte att jag hittade okej teknik och bra lyft men svårt när man inte ser hur länden arbetar. Fortsätter med ökningen enligt planen både på squats och marklyft, släpar lite på OH pressen och bänkpressen. Men utvecklingen fortsätter och jag har hittils inte nått någon riktig platå vilket känns roligt.


Längtar redan till onsdagens pass där jag känner mig mer bekväm. Ska jag hinna med fredagens pass blir det tidig morgon då vi har planer som innefattar att kvällen är bokad. Mer om det närmare.


Nu har jag lyckats pilla i mig lite vatten med lime efter träningen och tänkte knyta mina blå. Med lite flax blir det åkning i backen under morgondagen innan ridskolan och träning för mina fantastiska tjejer!


Strong alone, but so much funnier togheter <3

 

Av Evelina - 8 februari 2016 17:23

Mycket på en gång nu, vet inte riktigt varifrån jag har fått lusten att blogga igen men den är här, och vem vet - den kanske är här för att stanna?


Har sedan gårdagen haft extrem träningsabstinens, det infinner sig nästan alltid på söndagar. Kroppen är som van att få träna varje dag och att avsluta veckan med en tvådagars vila blir som konstigt, även om jag vet att kroppen behöver det. Så ikväll är det äntligen dags igen! Tyvärr påbörjas denna vecka med B-passet som helt klart är mitt minsta favoritpass. Militärpressen är verkligen ett rent och skärt helvette. Men men, skam den som ger sig, att det tar emot så extremt är med facit i hand inte alls konstigt, men jag ogillar det inte mindre för det.


Jobbar sista veckan på mitt gamla schema sen kommer jag gå ner i tid. Märklig känsla, att jag ska gå ner MER i tid när jag redan jobbar så lite. Men jag måste lyssna på min kropp och faktiskt tänka till. Jag behöver ha fler dagar som ger utrymme för balans, vila och ro. Annars misstänker jag att det är en tidsfråga innan jag klappar ihop fysiskt igen.


Efter en fantastisk helg med min bättre hälft har jag än en gång fått mersmak för balansen. HELT underbart när allt klaffar. Hunddjuren fick tid, energi och engagemang, vi fann tid att laga mat tillsammans, äta ute, utflykta och pyssla. En riktigt, riktigt bra helg. Något för sliten och trött men i övrigt riktigt magisk. 


Tog en massa fina bilder som jag väger om jag ska dela med mig av eller hålla på, dem gör mig alldeles varm och fluffigt lycklig i själen. 


Hoppas att orken räcker till ett par timmar i backen under morgondagen, tror det skulle göra mig gott. Lite sol önskas och ett par minsugrader - tack du store vädergud av okänd härkomst.


Om det är pissigt väder och jag blir alene kanske man skulle bokat in ett pass på yogan? Stärka balansen i vardagen ytterligare. Höll på falla för frestelsen idag men balansen fick sig en mindre törn men återgick.


Nu lite tanke och reflektion eller kanske en "vill haaa lista inför födelsedagen?"

 

(bilden är lånad från google.se)

Av Evelina - 8 februari 2016 09:47

Det börjar bli ett par år sen jag gick kursen i mental utveckling och även förmågan att bygga upp sin vardag utefter ens mål och drömmar.

Sitter med ett leende på läpparna när jag skriver det här. Känns riktigt, riktigt skönt att jag och endast jag kan välja min attityd till saker som händer i mitt liv. Oavsett om jag kan påverka händelsen i sig eller inte.

Helgens två lediga dagar har varit balsam för själen, fullständig balans, lycka, kärlek och energi fylldes denna helg med tillsammans med min kärlek.

Underbart, magiskt och fantastiskt. Jag väljer att fokusera på det som ger mig dessa ting och fortsätta med bestämda kliv mot min framtid, mina drömmar, mål och ambitioner. Hand i hand med dem jag älskar, värnar om och dem som tar del av mitt liv.

Ta hand om varandra men kom ihåg att du är viktigast i ditt liv.

Ovido - Quiz & Flashcards